Jak wygląda proces doręczenia paczki przez kuriera?
Doręczenie przesyłki przez kuriera zawsze jest poprzedzone informacją, którą najczęściej otrzymujemy drogą mailową lub SMS-ową. Niekiedy nawet zdarza się, że kurier zadzwoni do nas na kilka godzin przed doręczeniem, aby zweryfikować, czy my jako odbiorca będziemy pod podanym adresem doręczenia. Pamiętajmy, że nie jest to standard, a kurier nie ma obowiązku dzwonić przed doręczeniem. Zazwyczaj pracownicy firm kurierskich nie posiadają służbowych telefonów, co oznacza, że kontakt telefoniczny jest grzecznościową formą, która zapewni jemu jak i nam sprawne doręczenie przesyłki.
W dniu doręczenia przesyłki, odbiorca lub osoba upoważniona do odbioru paczki powinna być obecna w miejscu odbioru przesyłki. Gdy kurier doręczy przesyłkę, wystarczy złożyć podpis - potwierdzenie odbioru przesyłki. Poza tą jedyną formalnością, nie jesteśmy zobowiązani do dodatkowych czynności.
W przypadku kiedy pod podanym adresem, kurier nie zastanie odbiorcy lub innej osoby, która mogła by odebrać paczkę, wówczas ponowi próbę jej doręczenia w następnym dniu roboczym. O takiej sytuacji również zostaniemy poinformowani za pośrednictwem wiadomości e-mail. Jeżeli kolejnego dnia, kurier nie zastania odbiorcy, przesyłka zostanie zwrócona do nadawcy.
W takiej sytuacji, należy się kontaktować z nadawcą, w celu ustalenia szczegółów ponownej wysyłki lub innej formy doręczenia paczki.
Paczka za pobraniem
W przypadku przesyłki za pobraniem, proces doręczenia przesyłki wygląda bardzo podobnie. Jedyną różnicą jest to, że odbiorca powinien mieć przygotowaną i najlepiej odliczoną kwotę, jaką powinien zapłacić kurierowi. Jeżeli pracownik firmy kurierskiej nie zastanie odbiorcy lub nie będzie on przygotowany na uiszczenie opłaty, nie będzie on mógł doręczyć przesyłki.
Pamiętajmy, że nie każdy kurier ma możliwość wydania reszty lub przyjęcia płatności kartą. Warto mieć przygotowaną i wyliczoną gotówkę, dzięki czemu proces płatności za paczkę pobraniową będzie szybszy i nieskomplikowany.
Możliwość otworzenia paczki przy kurierze
Bez względu na to jaka paczka zostanie nam doręczona - uszkodzona czy nie, nie mamy możliwości sprawdzania przesyłki przy kurierze bez wcześniejszego podpisania potwierdzenia odbioru przesyłki. Oznacza to, że jeżeli nawet paczka jest uszkodzona, kurier nie przyjmie jej z powrotem w tym samym czasie.
Jeżeli nie zgodzimy się na podpisanie potwierdzenia odbioru, przesyłka nie zostanie nam przekazana, nie będziemy mogli sprawdzić zawartości paczki, a nawet może to skutkować zaznaczeniem przez kuriera "odmową przyjęcia", przez co przesyłka wróci do nadawcy.
Takie postępowanie jest spowodowane przepisami prawa dotyczącego przesyłek oraz standardem przewoźników kurierskich, który mają wytyczone procedury dotyczące reklamacji czy zwrotu uszkodzonej przesyłki.
Uszkodzona przesyłka, co dalej?
W sytuacji kiedy otrzymamy uszkodzoną przesyłkę jest kilka zasad, którymi warto się kierować.
- Przede wszystkim jeszcze przed otworzeniem przesyłki warto zrobić jej zdjęcia. Dzięki temu będziemy mogli przedstawić dokładne informacje, jak wyglądała przesyłka doręczona przez kuriera oraz będą na zdjęciach widoczne uszkodzenia opakowania przesyłki.
- Po otwarciu przesyłki, warto również sfotografować zawartość przesyłki, aby wskazać dokładne zniszczenia.
- Następnie kontaktujemy się z nadawcą paczki, aby poinformować go o zaistniałej sytuacji. W przypadku firm, przedsiębiorstw czy sklepów internetowych, posiadają one najczęściej gotowe rozwiązania, którymi należy się kierować i postępować zgodnie z instrukcjami. Może to również wymagać od nas sporządzenia protokołu szkody.
- W przypadku wysyłki od osoby prywatnej, należy ją poinformować o zniszczeniach, a następnie nadawca lub odbiorca musi skontaktować się z firmą kurierską w celu złożenia reklamacji uszkodzonej przesyłki. Pamiętaj: kontakt powinien nastąpić bezpośrednio z przewoźnikiem lub firmą, za pośrednictwem, której była wysyłana paczka.
- Po zgłoszeniu zaistniałej sytuacji, należy postępować zgodnie z informacjami, które przekazuje nam osoba odpowiedzialna za reklamacje w danej firmie. Najczęściej w ramach zgłoszonej reklamacji uszkodzonej przesyłki, zostanie do nas wysłany kurier w celu spisania protokołu szkody, czyli dokumentu potwierdzającego zniszczenia paczki oraz jej zawartości. Zgłoszenie protokołu szkody daje nam możliwość rozpoczęcia procedury reklamacyjnej.
Pamiętajmy, że bez względu jak ważna była dla nas zawartość przesyłki - zdenerwowanie jest złym doradcą. Warto postępować zgodnie z wyznaczonymi przez przewoźnika procesami, dzięki czemu cała sytuacja zostanie rozwiązana najszybciej jak to możliwe.
Jak ochronić zawartość przed uszkodzeniem przesyłki
Nadawca przesyłki ma realny wpływ, aby zniwelować szansę uszkodzenia przesyłki. Aby to zrobić, należy przede wszystkim dokładnie zabezpieczyć przesyłkę podczas pakowania. Jest to ważne zwłaszcza, gdy wysyłamy zawartości delikatne lub takie, które są podatne na zniszczenia (np. elektronika). W takich wypadkach warto zabezpieczyć zawartość folią bąbelkową. Umieszczając przesyłkę w kartonie, wypełnijmy go dodatkowo wypełniaczem, na przykład gazetami, aby zawartość, nie przemieszczała podczas transportu. Ostatnim elementem jest dobrej jakości karton - pamiętajmy, że powinien być on dostosowany do parametrów zawartości i nie powinna ona wystawać poza obrys.
W przypadku przesyłek o nieregularnych kształtach, pamiętajmy o dokładnym zabezpieczeniu, zwłaszcza wszystkich ostrych krawędzi. Mogą one uszkodzić inne paczki podczas transportu.
Dokładnie zabezpieczone przed wstrząsem przesyłki mają większą gwarancję na doręczenie bez zniszczeń i uszkodzeń.
Ubezpieczenie przesyłki
Jeżeli wysyłamy przesyłkę, która powiada cenną lub delikatną zawartość, warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu. Takie ubezpieczenie obejmuje zarówno zniszczenia jak i zaginięcie przesyłki.
Jest ono proponowane przez większość przewoźników kurierskich oraz platform do zamawiania kuriera. Przykładem jest serwis https://www.epaka.pl/ gdzie jest możliwość prostego nadania przesyłki bez wychodzenia z domu, wraz z możliwością dokupienia dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy podać wartość paczki, która jest jednocześnie kwotą, na jaką ubezpieczona jest paczka.
Takie rozwiązanie daje nam pewność, że w przypadku nieprzewidzianych sytuacji, otrzymamy pełen zwrot kosztów za ewentualne uszkodzenia paczki lub zagubiony towar.