Częstotliwość, z jaką użytkownicy poszukują w sieci informacji na temat możliwości przeadresowania albo zmiany daty doręczenia przesyłki (wpisując w wyszukiwarkę frazy typu „DHL przekierowanie paczki”), pokazuje, jak istotne są to usługi. Każdemu bowiem może przytrafić się sytuacja, gdy oczekiwanie na kuriera będzie kolidowało z innymi obowiązkami.
Czego się dowiesz z tego artykułu?
W tym tekście przedstawiamy warunki zmiany miejsca i terminu dostarczenia (przekierowania) przesyłek u różnych firm kurierskich, a także odpowiadamy na pytania:
- Czym jest przekierowanie paczki?
- Jakie korzyści płyną z tej usługi?
- Jak przekierować przesyłkę u kuriera?
- W jaki sposób nadać i przekierować paczkę w epaka.pl?
Czym jest przekierowanie paczki?
Przekierowanie paczki to usługa oferowana przez firmy kurierskie, która umożliwia zmianę pierwotnego czasu, a także miejsca dostawy przesyłki na inne, wskazane przez odbiorcę – może to być np. dowolny adres podany przez nadawcę, stacjonarny punkt odbioru czy automat paczkowy.
Jest to szczególnie przydatne rozwiązanie w sytuacjach, gdy odebranie przesyłki pod wskazanym adresem lub w określonym czasie jest niemożliwe. Dzięki temu możesz dopasować sposób odbioru do swojej aktualnej sytuacji, bez ryzyka, że paczka zostanie zwrócona do nadawcy.
Skorzystanie z przekierowania w niektórych przypadkach może wiązać się z dodatkowymi kosztami, dlatego dobrze jest uprzednio sprawdzić cennik wybranej firmy kurierskiej.
W jakich sytuacjach warto skorzystać z przekierowania?
Opcja przekierowania paczki jest przydatna, np. kiedy:
- Nie możesz odebrać przesyłki osobiście (np. z powodu dłuższej nieobecności) i aby uniknąć jej zwrotu do nadawcy, chcesz, aby odebrał ją u siebie znajomy/ktoś z rodziny.
- Nastąpiła pomyłka w adresie (np. zostały podane nieaktualne dane).
- Chcesz odebrać przesyłkę w dogodnym dla siebie momencie w punkcie odbioru/automacie paczkowym.
Warto pamiętać, że użycie opcji przekierowania może spowodować wydłużenie czasu doręczenia, np. o 1-2 dni robocze.
Jak działa przekierowanie przesyłki?
Choć usługa przekierowania przesyłki u różnych firm kurierskich co do szczegółów może wyglądać nieco inaczej, to jednak ogólny schemat jest bardzo podobny:
- Zgłoszenie: aby przekierować paczkę, odbiorca musi aktywować taką opcję. Przewoźnicy zazwyczaj umożliwiają przekierowanie przesyłki poprzez kliknięcie linku znajdującego się w wiadomości e-mail lub SMS, którą odbiorca otrzyma po nadaniu. Można też to zrobić za pośrednictwem strony internetowej oraz aplikacji mobilnej.
- Wymagane informacje: odbiorca może zostać poproszony o podanie określonych danych (numeru przesyłki, kodu PIN), a także informacji związanych z nowym adresem dostawy, aby proces przekierowania został zainicjowany.
- Opcje przekierowania: w dalszej kolejności należy wybrać jedną z dostępnych, w zależności od konkretnego przewoźnika, opcji przekierowania.
- Potwierdzenie: po pomyślnym przekierowaniu paczki odbiorca otrzyma potwierdzenie w aplikacji mobilnej lub na adres e-mail czy poprzez wiadomość tekstową na numer telefonu.
UWAGA! Oszuści mogą próbować podszyć się pod daną firmę kurierską, dlatego warto uważnie przeczytać treść rzekomej wiadomości umożliwiającej przekierowanie, w szczególności sprawdzić wiarygodność linku. Pod żadnym pozorem nie należy wpisywać w formularzu na stronie danych innych niż te związane z obsługą przesyłki.
W przypadku paczek nadanych za pośrednictwem epaka.pl przekierowanie bezpiecznie wykonasz poprzez kontakt z naszym Biurem Obsługi Klienta.
DHL – przekierowanie paczki
W ramach usługi przekierowania paczki u kuriera DHL możesz zmienić adres doręczenia na inny prywatny/firmowy czy też na jeden z Punktów Obsługi Paczek DHL POP i automatów paczkowych DHL BOX 24/7, odmówić przyjęcia przesyłki, a także przesunąć termin jej dostawy.
Wspomniane zmiany można wykonywać wielokrotnie, do godziny 23:59 w dniu nadania.
DHL: przekierowanie paczki – jak to zrobić?
Zmiany miejsca lub terminu doręczenia przesyłki u przewoźnika DHL można dokonać po otrzymaniu powiadomienia, że paczka jest już w drodze.
W wiadomości znajdzie się numer przesyłki, kod PIN, a także link umożliwiający dokonanie przekierowania. Mając numer przesyłki oraz kod PIN przekierowanie można zlecić na przeznaczonej do tego stronie.
Jeszcze prostszym wyjściem niż strona internetowa jest użycie aplikacji mobilnej „Mój DHL”, która umożliwia kompleksowe zarządzanie przesyłkami, w tym dokonywanie ich przekierowań.
DPD – przekierowanie paczki
Kurier DPD również umożliwia przekierowanie przesyłki. Dzięki tej opcji możesz zmienić miejsce dostawy na inny adres, do punktu odbioru DPD Pickup (automaty paczkowe oraz placówki partnerskie) lub zlecić doręczenie w innym terminie.
Wszelkich zmian związanych ze zmianą miejsca i terminu dostawy można dokonywać do momentu przekazania paczki do doręczenia przez kuriera.
Jak przekierować przesyłkę DPD?
Proces jest prosty – wystarczy kliknąć link otrzymany w wiadomości e-mail lub SMS (znajduje się w niej także numer przesyłki), która zostanie wysłana po nadaniu paczki przez nadawcę, a następnie wybrać preferowaną opcję dostawy – nowe miejsce i/lub termin.
Zlecić przekierowanie można także na specjalnej stronie, wprowadzając numer przesyłki i generując kod SMS, a także w aplikacji DPD Mobile.
InPost – przekierowanie paczki
Kurier InPost udostępnia usługę Dynamicznego Przekierowania Paczki, która umożliwia odbiorcom zmianę miejsca doręczenia przesyłki kurierskiej w trakcie jej transportu. Dzięki tej funkcji przekierujesz paczkę do wybranego Paczkomatu, PaczkoPunktu lub do zaufanego sąsiada.
Warto mieć na uwadze, że Dynamiczne Przekierowanie Paczki dotyczy jedynie przesyłek kurierskich – nie można w jego ramach przesyłek nadanych w Paczkomacie przekierować do innego Paczkomatu.
Ponadto nowe miejsce dostawy powinno znajdować się w promieniu 10 km od pierwotnego. Paczki przekierowywane do Paczkomatów muszą też mieścić się w kryteriach wymiarowych skrytek (gabaryt A, B, C) i nie przekraczać wagi 25 kg.
W przypadku przewoźnika InPost przekierowania można dokonać nawet w momencie, kiedy paczka została wydana do doręczenia przez kuriera, a także gdy została awizowana.
InPost: jak przekierować przesyłkę?
Paczkę InPost przekierujesz za pomocą unikatowego linku, który zostanie wysłany w wiadomości e-mail lub SMS (reszta procedury będzie odbywać się na stronie internetowej), albo poprzez aplikację mobilną InPost Mobile (wystarczy kliknąć opcję „Przekieruj” obok wybranej paczki).
FedEx – przekierowanie paczki
W przypadku kuriera FedEx również możliwa jest zmiana adresu i terminu doręczenia przesyłki. Może jej dokonać zarówno nadawca, jak i odbiorca (po uprzednim kontakcie z nadawcą).
W przypadku odbiorcy, w menedżerze dostawy FedEx Delivery Manager może on: przesunąć termin doręczenia, zmienić jego miejsce (inny adres albo punkt odbioru), wprowadzić dodatkowe informacje dla kuriera.
Zarządzanie doręczeniem jest możliwe do godziny 4:00 w dniu planowej dostawy.
Należy też wspomnieć, że gdy zlecenie zostało zgłoszone poprzez usługę przekieruj paczkę (np. paczka doręczana jest pod inny adres), to przestaje obowiązywać gwarancja zwrotu środków przez FedEx.
W jaki sposób przekierować przesyłkę FedEx?
Jeśli wysyłasz przesyłkę kurierem FedEx, możesz ją przekierować bezpośrednio w panelu klienta na stronie, podając nowe dane do dostawy.
Obowiązują jednak pewne kryteria: konto musi być wolne od ograniczeń dotyczących zmiany adresu, wskazany adres przekierowania nie może znajdować się w innym kraju, przesyłka nie może mieć statusu „doręczona”.
W sytuacji, kiedy odbierasz przesyłkę FedEx i chcesz ją przekierować, musisz skontaktować się z nadawcą i poprosić o aktywowanie usługi FedEx Delivery Manager. Po jej uruchomieniu zostanie wysłana wiadomość e-mail albo SMS, w której znajdzie się data doręczenia, a także opcje pozwalające nim zarządzać. Ewentualnie dostawę można dostosować do swoich preferencji na stronie przeznaczonej do monitorowania przesyłki.
GLS – przekierowanie paczki
FlexDeliveryService to usługa oferowana przez kuriera GLS, która daje możliwość przekierowania przesyłki do punktu Szybkiej Paczki albo automatu paczkowego Orlen, pod inny adres (w tym do miejsca odbioru bez konieczności składania podpisu przez odbiorcę), a także zmiany terminu dostawy i odmowy przyjęcia.
Należy podkreślić, że nie da się przekierować paczek, które zostały wcześniej doręczone do punktu Szybkiej Paczki lub do sąsiada (w ramach opcji dostawy bez podpisu odbiorcy).
GLS: jak przekierować przesyłkę krok po kroku?
Przekierowanie jest możliwe, gdy nadawca podał przewoźnikowi adres e-mail odbiorcy, na który przyjdzie, przed próbą pierwszego doręczenia, wiadomość z linkiem umożliwiającym skorzystanie z opcji zapewnionych przez FlexDeliveryService. Ewentualnie adres i termin dostawy można również zmienić na stronie internetowej, w formularzu podając numer przesyłki oraz kod pocztowy.
Ta druga możliwość obejmuje też przesyłki, które przeszły pierwszą nieudaną próbę doręczenia – kurier zostawia wówczas awizo z numerem paczki potrzebnym do przekierowania. Kiedy nieodebrana przesyłka wraca do filii GLS, poprzez FlexDeliveryService można zadeklarować jej odebranie z oddziału (jest na to 5 dni roboczych), wtedy nie będzie drugiej próby doręczenia.
UPS – przekierowanie paczki
Przewoźnik UPS oferuje użytkownikom system zarządzania przesyłkami UPS My Choice.
Po uprzednim zarejestrowaniu się, za jego pomocą odbiorca może: zmienić termin doręczenia, przekierować paczkę do innego miejsca (adres sąsiada, inny adres, punkt odbioru UPS Access Point), zgłosić chęć, aby przesyłka została przechowana przez określony czas w Biurze Obsługi Klienta UPS (do 5 dni roboczych) lub UPS Access Point (do 7 dni kalendarzowych).
Po wcześniejszym wydaniu upoważnienia można też złożyć dyspozycję pozostawienia paczki w umówionym miejscu bez kontaktu z osobą odbierającą (np. w określonym miejscu na posesji odbiorcy).
Ponadto odbiorca może zadeklarować chęć ponownego doręczenia pod adres, jeśli przesyłka trafiła do UPS Access Point z powodu jego nieobecności podczas próby dostawy.
Zarządzać dostawą u kuriera UPS można do momentu pierwszej próby doręczenia.
Jak przekierować przesyłkę w UPS?
Aby przekierować paczkę w systemie UPS My Choice, należy się zalogować w panelu głównym i kliknąć „Zmień dostawę” przy wybranej przesyłce, następnie zaznaczyć jedną z dostępnych opcji.
Jeżeli żadna się nie wyświetla, to znaczy, że nadawca ograniczył możliwość zmiany doręczenia ze względu na zawartość paczki (może mieć to związek np. z zasadami panującymi w danym sklepie internetowym).
AmbroExpress – przekierowanie paczki
Ze względu na specyfikę usług kuriera AmbroExpress, który specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek niestandardowych (wymagających szczególnych warunków transportu), kwestia przekierowania paczki podlega u niego indywidualnemu ustaleniu. W tym celu należy się skontaktować z Biurem Obsługi Klienta tego przewoźnika.
Nadaj i przekieruj paczkę kurierską w epaka.pl
Z epaka.pl nadawanie przesyłek jest wyjątkowo proste i wygodne. Możliwość zmiany miejsca odbioru paczki i daty dostarczenia (przekierowanie) dodatkowo zwiększa wysyłkową elastyczność. Nasz formularz zamawiania kuriera umożliwia łatwe wprowadzenie danych nadawcy i odbiorcy oraz wybór odpowiedniego przewoźnika i nadanie przesyłki na dowolny adres.
Jak ustalić inny adres doręczenia paczki w epaka.pl?
Nadając przesyłkę w epaka.pl zyskujesz komfort braku zmartwień, które mogłaby przynieść próby odnalezienia się w gąszczu różnych opcji związanych ze zmianą adresu czy daty dostawy.
Wystarczy, że skontaktujesz się z naszym Biurem Obsługi Klienta – pracownicy sprawdzą możliwość przekierowania paczki (np. na inny dowolny adres) u wybranego przewoźnika i poinformują o ewentualnych kosztach związanych z tą usługą.
Twoja paczka dotrze we właściwe miejsce, nawet jeśli pierwotne plany uległy zmianie!
Śledzenie przesyłki kurierskiej
Losy wysłanej przesyłki szybko sprawdzisz w zakładce „Śledzenie przesyłek” na naszej stronie albo w aplikacji mobilnej, która umożliwia monitoring nadań w czasie rzeczywistym.
Dzięki tej opcji ewentualne przekierowanie zawsze odbędzie się na czas!
Zmiana terminu lub adresu odbioru przesyłki – podsumowanie
Przekierowanie paczki to praktyczne rozwiązanie dla osób, które nie mogą osobiście odebrać przesyłki w pierwotnie zaplanowanym miejscu lub wyznaczonym czasie.
Firmy kurierskie, takie jak np. DHL, DPD, InPost czy FedEx, oferują elastyczne opcje zarządzania dostawą, z których można korzystać za pomocą specjalnych linków, formularzy elektronicznych czy mobilnych aplikacji. Dzięki temu możesz m.in. zmienić adres doręczenia, przekierować paczkę do punktu odbioru lub ustalić dogodny termin dostawy.
Wybierając epaka.pl także zyskujesz pełną kontrolę nad drogą oraz sposobem doręczenia przesyłek (w tym nad opcjami zmiany daty oraz adresu odbioru), a to dzięki kompleksowemu wsparciu ze strony naszego zespołu.