Zanim zgłosisz zaginioną paczkę
Termin doręczenia przesyłki był wczoraj, a Twojej paczki wciąż nie ma? Martwisz się, że przesyłka zaginęła? Nie wiesz, co robić? Spokojnie. To może być tylko drobne opóźnienie.
Co zrobić, jeśli paczka nie dotarła na czas?
1. Zlokalizuj swoją przesyłkę – każda paczka wyposażona jest w unikalny numer śledzenia. Numer śledzenia można znaleźć w skrzynce mailowej czy otrzymanej od firmy kurierskiej wiadomości SMS. Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową przewoźnika i wpiszesz numer swojej paczki. Na ekranie pojawią się dokładne informacje o drodze Twojej przesyłki oraz jej aktualnej lokalizacji.
Jeśli na stronie widnieje informacja o doręczeniu przesyłki, upewnij się, że nikt z bliskich jej nie odebrał. Jeśli według informacji na stronie Twoja paczka jest wciąż u kuriera, to najwyraźniej ma opóźnienie.
2. Sprawdź wiadomości SMS, skrzynkę mailową w poszukiwaniu informacji o ewentualnym opóźnieniu. Upewnij się, że Twoja paczka nie czeka w skrzynce pocztowej. Upewnij się, że kurier nie próbował się z Tobą skontaktować, jeśli tak było, to do niego oddzwoń.
Jeśli nie masz pewności, gdzie znajduje się Twoja paczka albo widzisz, że przesyłka przez dłuższy czas znajduje się w tym samym miejscu, to spróbuj skontaktować się z firmą kurierską. Pracownicy z pewnością udzielą Ci niezbędnych informacji i spróbują rozwiązać Twój problem. Z firmą możesz się skontaktować poprzez infolinię, czat czy formularz na stronie internetowej.
Sprawdziłeś wszystko, a Twojej paczki wciąż nie ma? Gdzie zgłosić, że paczka zaginęła? Czy zaginiona paczka może się odnaleźć?
Gdzie i jak zgłosić zaginięcie paczki?
Sytuacje, w których paczki giną, nie zdarzają się często. To jednak nie oznacza, że nie zdarzają się w ogóle. Jeśli paczka nie dotarła na czas, to najprawdopodobniej jest to opóźnienie w dostawie. W tej sytuacji należy trochę dłużej poczekać, a przesyłka z pewnością dotrze. Warto pamiętać, że opóźnienia w dostawie również uprawniają nas do złożenia reklamacji.
Jeśli jednak paczka zaginęła, to należy to zgłosić. Najlepszym wyjściem jest kontakt z daną firmą kurierską albo operatorem, za pośrednictwem którego paczka została nadana. Kontakt z pracownikami firmy pozwoli na wszczęcie dochodzenia i poszukiwań paczki. Może się okazać, że paczka się odnajdzie na magazynie albo w samochodzie kuriera.
Jeśli zagubiona paczka zupełnie przepadła, to warto zgłosić reklamację.
Jak złożyć reklamację?
Wiele zależy od konkretnej firmy kurierskiej. W przypadku większości przewoźników istnieje kilka możliwości złożenia reklamacji.
Gdzie złożyć reklamację?
1. Poprzez formularz online dostępny na stronie danej firmy kurierskiej. To jedna z najwygodniejszych opcji. Wystarczy wypełnić wymagane pola i kliknąć przycisk wyślij.
2. Przez kontakt telefoniczny. Reklamację można również składać telefonicznie. Wystarczy zadzwonić na dedykowaną infolinię.
3. Listownie. Niektóre firmy umożliwiają wysłanie dokumentów reklamacyjnych do swojej siedziby.
Niezależnie od wyboru sposobu składania reklamacji, musimy posiadać numer przesyłki, dane nadawcy, odbiorcy, miejsce nadania i potwierdzenie nadania przesyłki. To ważne, aby posiadać potwierdzenie nadania paczki. Stanowi ono podstawę do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.
Czemu paczki giną?
Nie zdarza się to często, ale jednak się zdarza. Dlaczego? W firmach kurierskich pracują ludzie, którzy mogą się pomylić. Czasem zagubiona paczka jest winą kuriera. Zdarzają się też problemy techniczne. Systemy mają awarie, które mogą powodować zagubienia paczek.
Najczęściej jednak wina leży po stronie nadawcy. Etykieta może być niewłaściwie przyklejona i w transporcie się odkleić. Zdarza się też tak, że etykieta jest źle przyklejona, a przez to dane są nieczytelne. Czasem problemem są błędne informacje adresowe i wtedy kurier nie wie, gdzie dostarczyć paczkę.
Dlatego bardzo ważne jest staranne uzupełnienie wszelkich informacji, wydrukowanie etykiety na odpowiednim papierze oraz jej staranne przyklejenie. Etykieta musi być przyklejona dokładnie, w widocznym miejscu. W przypadku przesyłek zagranicznych problem może też dotyczyć cła.
Warto jednak pamiętać, że jeśli paczka będzie nadana we właściwy sposób, to ryzyko jej zaginięcia jest znikome. Jeśli już przesyłka zaginie, to istnieje duża szansa, że się ostatecznie odnajdzie. Tylko w skrajnych sytuacjach paczki giną całkowicie.
Istnieje też zabezpieczenie w postaci dodatkowego ubezpieczenia do określonej sumy odpowiadającej wartości zawartości przesyłki. Warto też korzystać ze sprawdzonych firm kurierskich. Wtedy ryzyko zgubienia przesyłki znacznie maleje.
Reklamacja zaginionej paczki w serwisie epaka.pl
W przypadku przesyłek nadanych za pośrednictwem epaka.pl reklamacja jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę lub odpalić mobilną aplikację i skorzystać z wygodnego formularzu reklamacyjnego.
Ten sposób jest bardzo wygodny. Wystarczy uzupełnić jeden formularz niezależnie od firmy kurierskiej, rodzaju przesyłki, jej wielkości. Należy przygotować numer zamówienia oraz numer listu przewozowego. W polu powodu reklamacji wybrać opcję „zaginiona przesyłka”. Trzeba też zamieścić potwierdzenie że paczka została nadana. Po złożeniu reklamacji na skrzynkę pocztową otrzymasz wiadomość z potwierdzeniem jej przyjęcia.
Reklamacja zostanie rozpatrzona w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia. Zwrot pieniędzy nastąpi w ciągu 30 dni od pozytywnego rozpatrzenia wniosku. W przypadku negatywnej decyzji jest szansa, aby się od niej odwołać.
W razie wszelkich wątpliwości związanych z procedurą reklamacyjną zachęcamy do kontaktu z Biurem Obsługi Klienta epaka.pl.