Zwrot przesyłki do nadawcy – dlaczego paczka wraca?
Istnieje kilka sytuacji, w których paczka nie zostaje poprawnie doręczona. To mogą być sytuacje losowe, które wynikają z błędu po stronie przewoźnika. Nasza paczka może zaginąć, kurier może o niej zapomnieć. Te sytuacje są jednak niezwykle rzadkie i dają nam prawo do złożenia reklamacji.
Najczęściej zwrot do nadawcy wynika z błędu po stronie klienta.
Nieudana próba dostarczenia
Zazwyczaj zwrot paczki do nadawcy jest konsekwencją nieudanej próby dostarczenia. Ta sytuacja ma miejsce, gdy kurier nie zastanie odbiorcy. Większość firm kurierskich po jednej nieudanej próbie dostarczenia dokonuje kolejnej próby następnego dnia roboczego. Kurierzy zazwyczaj próbują skontaktować się z odbiorcą, a po nieudanej próbie doręczenia, zostawiają w skrzynce awizo. Jeśli kolejnego dnia odbiorca nie może odebrać paczki, to paczka trafia do punktu stacjonarnego. Tam przez określony czas adresat może odebrać paczkę osobiście. Jeśli tego nie zrobi, to paczka wróci do nadawcy.
Błędny adres
Kolejnym powodem powrotu paczki do nadawcy jest źle wpisany adres odbiorcy. Jeśli pomylimy się w adresie, to kurier nie będzie miał szansy na dostarczenie naszej przesyłki. W tej sytuacji nasza paczka może też zaginąć. Dlatego bardzo ważne jest poprawne wpisanie wszystkich danych.
Odmowa odbioru paczki
Paczka może do nas wrócić także wtedy, gdy odbiorca odmówi odebrania przesyłki. Ten problem najczęściej dotyczy paczek, które są niespodzianką. Odbiorca nie wie, że paczka powinna zostać przez niego odebrana i odmawia jej przyjęcia.
Paczka jest źle zapakowana, opakowanie przekracza podane wymiary albo wagę
To kolejna sytuacja, w której nasza paczka może do nas wrócić. Jeśli w formularzu podaliśmy, że paczka waży 15 kilogramów, a w rzeczywistości waży 30, to kurier może jej nie dostarczyć. Za takie pomyłki możemy zostać obciążeni karą finansową. Źle zapakowana paczka może do nas wrócić.
Paczka zawiera niedozwolone przedmioty
Paczka może wrócić także wtedy, gdy zawiera przedmioty, których nie można wysyłać. To mogą być artykuły spożywcze, perfumy w szklanym opakowaniu albo szczątki zwierzęce. Wtedy w najlepszym wypadku paczka po prostu do nas wróci. W najgorszym przesyłka może zostać zutylizowana, a my zostaniemy obciążeni dodatkową opłatą.
Jak uniknąć zwrotu do nadawcy?
Jeśli nie chcemy, aby paczka do nas wróciła, to powinniśmy zadbać o kilka kwestii.
Przede wszystkim musimy poinformować odbiorcę, że wysyłamy do niego paczkę. Warto uzgodnić z adresatem termin jej dostarczenia. Musimy się upewnić, że ta osoba będzie dostępna i będzie mogła we wskazanym czasie paczkę odebrać.
Warto zadbać o poprawne wpisanie danych adresata. Musimy wpisać imię, nazwisko, nazwę ulicy, numer domu, mieszkania, a także kod pocztowy i miejscowości. Warto wpisać też województwo i kraj. Poprawne zaadresowanie paczki jest gwarantem jej szybkiego dostarczenia.
Kolejną istotną kwestią jest właściwe zapakowanie paczki. Musimy wybrać odpowiednie opakowanie, wpisać poprawne wymiary oraz wagę. Ważne jest też umieszczenie etykiety w odpowiednim miejscu. Etykieta musi być widoczna i zabezpieczona. Nie może ulec zniszczeniu np. z powodu deszczu czy wilgoci.
Ważne jest też sprawdzenie, czy przedmioty, które wysyłamy, nie są objęte zakazem transportu. Warto wybrać sprawdzoną i godną zaufania firmę kurierską, która jasno określa, które towary nie podlegają przewozowi. W przypadku wystąpienia wątpliwości co do rzeczy wykluczonych z transportu najlepiej skontaktować się z danym przewoźnikiem
Jeśli tego wszystkiego dopilnujemy, to ryzyko powrotu paczki jest znikome.
Paczka za pobraniem wróciła do nadawcy
Sprzedaliśmy przedmiot, wysłaliśmy paczkę, a odbiorca odmówił jej przyjęcia. Paczka do nas wraca, a my musimy zapłacić za jej podróż.
W takiej sytuacji można wstąpić na drogę prawną. W przypadku wygrania sprawy przez sprzedającego kupujący będzie musiał ponieść wszelkie opłaty związane z nieudaną transakcją.
Wybór właściwej firmy kurierskiej z epaka.pl
Idealnego względem naszych potrzeb przewoźnika możemy szybko i wygodnie wybrać poprzez skorzystanie z formularza na stronie epaka.pl. Po wpisaniu miejsca nadania, odbioru oraz danych przesyłki wyświetli nam się lista dostępnych firm kurierskich. Wystarczy porównać oferty i wybrać najatrakcyjniejszą.
Jeśli wysyłamy cenne przedmioty, to paczkę możemy dodatkowo ubezpieczyć. Gdy jest ona już w drodze, to za pomocą numeru śledzenia możemy sprawdzić jej aktualną lokalizację. Dzięki temu jesteśmy w stanie przewidzieć czas dostarczenia paczki i się na to odpowiednio przygotować.
W razie jakichkolwiek wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Biurem Obsługi Klienta epaka.pl.