Działania przestępców podszywających się pod firmy kurierskie stają się coraz bardziej wyrafinowane, a metody cyberprzestępców nieustannie ewoluują. Tak zwane „oszustwo na przesyłkę” lub „oszustwo na kuriera” staje się coraz bardziej popularne – użytkownicy dostają wiadomości informujące o konieczności opłacenia niewielkiej sumy, na co łatwo się nabrać jeśli rzeczywiście oczekujesz wizyty kuriera. Jak ustrzec się ataków cyberprzestępców oraz co powinny zrobić potencjalne ofiary tego rodzaju przestępstw? Na te i inne pytania dotyczące phishingu odpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Z tego tekstu dowiesz się między innymi:
- na czym polega oszustwo „na kuriera”,
- jaki jest najpowszechniejszy sposób działania cyberprzestępców,
- gdzie zgłosić oszustwo internetowe, jeśli padnie się ofiarą oszustwa „na paczkę”.
Czym jest phishing – popularna metoda używana przez cyberprzestępców?
Phishing, najprościej mówiąc, jest to sposób podszywania się pod konkretną firmę lub osobę w celu wyłudzenia wrażliwych danych. Proces ten może przybierać różne formy. Może to być link prowadzący do śledzenia fikcyjnej przesyłki, informacja w wiadomości SMS o konieczności dopłaty do przesyłki, a także niezaplanowana wizyta kuriera, który będzie próbował wyłudzić pieniądze. Phishing prowadzi również często do kradzieży danych osobowych, haseł i loginów do maila, a także danych logowania do bankowości internetowej (aplikacji bankowych). Niegdyś popularna była metoda „na wnuczka”, gdzie starsze osoby przekonywano do przelewania pieniędzy dla rzekomego członka rodziny. Obecnie coraz częściej można spotkać się z „oszustwem na OLX”, „oszustwo DPD” czy „przekręt na paczkę”. Dlatego należy bardzo uważać na wszelkie podejrzane wiadomości i SMS-y.
Jeśli masz w rodzinie osoby starsze (np. babcię lub dziadka), które mogą być bardziej podatne na ataki cyberprzestępców, warto ostrzec je przed otwieraniem linków i wiarę we wszystko, co napisane w wiadomościach SMS. Uprzedź je również wtedy, gdy zamierzasz wysłać coś do nich kurierem (np. prezent), aby wiedziały kiedy spodziewać się przesyłki, a także odwiedzin kuriera. Jeśli będzie to paczka za pobraniem, to postaraj się, żeby adresat miał odliczoną kwotę na jej opłacenie (więcej na temat przesyłek pobraniowych dowiesz się z tego artykułu). Jeśli senior nie spodziewa się paczki, to na wszelki wypadek niech za nią nie płaci i nie wpuszcza kuriera do domu.
Nie daj się nabrać – oszuści wysyłają wiadomości SMS, które wydają się prawdziwe
Cyberprzestępcy próbują bezpośrednio ukraść dane osobowe, dzięki którym będą mogli wyczyścić konto bankowe, albo starają się zainstalować na telefonie szkodliwe oprogramowanie. W tym celu wysyłają wiadomości SMS i e-maile. W czasach, gdy niemal bez przerwy zamawiamy coś przez Internet i wciąż oczekujemy na przyjście paczki, stajemy się łatwym celem. Wiadomości preparowane przez internetowych przestępców mogą przybierać różną formę, ale zawsze są niemal nie do odróżnienia od tych, które wysyłają np. banki.
Podejrzane wiadomości SMS – jak je rozpoznać?
Najczęściej w treści wiadomości znajduje się prośba o dodatkową opłatę, która ma być niezbędna do realizacji przesyłki. Mogą tam też znajdować się szczegóły dotyczące przesyłki, która nie może być dostarczona – o ile wcześniej dodatkowo nie uiścisz opłaty. Przestępcy przekonują sprzedających i kupujących, że potrzebują ich danych do maila (na przykład hasła), dzięki czemu ci będą mogli śledzić przesyłkę. Innym razem w wiadomości może znaleźć się informacja o tym, że przesyłka nie mogła zostać dostarczona, a sposobem, by to naprawić będzie podanie imienia i nazwiska, numeru telefonu oraz pełnego adresu dostawy.
Najczęściej w tego typu wiadomościach można znaleźć wiarygodną formułkę w stylu „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty”. InPost, DPD, DHL i inni kurierzy zostają pod nią podpisani, a link w dalszej części wiadomości kieruje na stronę, która do złudzenia imituje aplikację przewoźnika (np. przekierowuje do fałszywej strony InPost) lub łudząco przypomina stronę banku lub dostawcy płatności internetowej. Jeśli w porę się nie zorientujesz, że coś jest nie tak, to tylko chwila nieuwagi dzieli cię od podania oszustom poufnych danych (login, hasło), co pozwoli im zająć twoje pieniądze.
W innym wariancie tego przestępstwa sam link może również być wirusem, który infekuje telefon. W efekcie kliknięcia w niego cyberprzestępcy uzyskają dostęp, oczywiście całkowicie nieautoryzowany, do twoich kont bankowych i aplikacji na telefonie, będą mogli przekierować SMS-y oraz uzyskają kontrolę nad kontem bankowym, a tym samym otrzymać pieniądze, których wcale nie chcesz im przekazać.
Oszustwo na kuriera DPD – jak się przed nim bronić?
Mimo że cyberprzestępcy doskonalą swoje metody, a ich działania przybierają najróżniejsze formy, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, które mogą pomóc ci uniknąć nabrania się na „przekręt na kuriera”. Przede wszystkim:
- nie klikaj w linki, które mogą wydać ci się podejrzane i nie otwieraj załączników w wiadomościach mailowych,
- nie podawaj żadnych danych na stronach, do których zostaniesz przeniesiony za pośrednictwem linku w wiadomości – pamiętaj, że ani bank ani przewoźnik nigdy nie poproszą cię o poufne dane typu hasło i login do konta!
- zlecając płatności na smartfonie, korzystaj ze sprawdzonych metod płatności, np. aplikacji swojego banku,
- koniecznie zweryfikuj źródło wiadomości – najlepiej śledź komunikaty w aplikacji firmy kurierskiej, a nie polegaj tylko na tych otrzymanych w formie SMS,
- zwróć uwagę, czy w wiadomości od oszustów nie pojawiają się literówki, które mogą zdradzić podejrzane pochodzenie informacji,
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze możesz skontaktować się z bankiem lub firmą kurierską obsługującą twoją przesyłkę, by upewnić się, że to oni są nadawcą wiadomości.
Gdzie zgłosić oszustwo internetowe? Jak zawiadomić odpowiednie służby o możliwości popełnienia przestępstwa?
Aby ustalić źródło niebezpiecznych wiadomości SMS lub e-maili konieczne jest zgłoszenie sprawy policji, która będzie mogła w przyszłości zapobiec podobnym przestępstwom w sieci. Pamiętaj, że żaden przewoźnik po realizacji zamówienia nie poprosi cię o dodatkową opłatę, nie istnieje również „kara” za wpisanie błędnego adresu (paczka po prostu wróci do nadawcy). Gdy więc dostajesz takie wiadomości, możesz być niemal pewny, że to oszustwo – a cyberprzestępcy działają na poziomie krajowym, przez co coraz więcej osób może się natknąć na coraz lepiej spreparowane wiadomości, które do złudzenia przypominają prawdziwe komunikaty firm kurierskich. Zamawiając kuriera polecamy korzystać z aplikacji przewoźnika lub serwisu epaka.pl, a w razie wątpliwości – czym prędzej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.
Złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa powinno trafić na policję lub do prokuratury. Jeśli przelałeś jakieś pieniądze oszustom, to okaż na komisariacie potwierdzenie wpłaty, a wcześniej koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem, żeby zablokować konto i kolejne wypłaty. Zrób screeny otrzymanych wiadomości, a także poinformuj firmę kurierską, by zasygnalizować problem. W praktyce klientów, którzy mają podobny problem (np. przejęcie konta bankowego) może być więcej, dlatego też firma kurierska oraz bank będą mogli wysłać ostrzeżenie do swoich klientów, jeśli zostaną powiadomieni o sprawie odpowiednio wcześnie.
Oszustwo na kuriera – podsumowanie
Zamówienie kuriera nie powinno wiązać się z obawą, że zostaniesz oszukany. Mimo to lepiej zachować czujność, bo nie wiadomo kiedy fałszywy kurier wyśle do ciebie przekonujące wiadomości nakłaniające do uiszczenia dodatkowej opłaty lub kliknięcia w link do śledzenia przesyłki, dzięki którym okradnie cię z pieniędzy lub poufnych danych dających dostęp np. do konta bankowego. Pamiętaj, że wysyłając przesyłkę kurierską za pośrednictwem serwisu epaka.pl w każdym momencie możesz otworzyć aplikację i sprawdzić, gdzie znajduje się twoja paczka.
Z serwisem epaka.pl wyślesz szybko paczkę na terenie Polski i zagranicy. Masz do wyboru kilkanaście firm kurierskich – wybierz tę, której oferta najlepiej pasuje do twoich potrzeb. Możesz wysyłać zarówno zwykłe paczki, koperty, palety, jak również przesyłki niestandardowe, co bywa szczególnie ważne dla wielu klientów. Przede wszystkim korzystając z serwisu epaka.pl masz absolutną pewność, że twoje dane są bezpieczne, a nasza firma nigdy nie poprosi cię o podanie danych do konta czy wyśle wiadomość, twierdząc, że konieczna jest dopłata do przesyłki. Niestety, takie oszustwa zdarzają się coraz częściej, więc warto korzystać ze sprawdzonych stron, które gwarantują bezpieczeństwo w Internecie – jedną z nich jest epaka.pl